Whatsapp Marketing

De kracht van WhatsApp als marketingtool

De afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat een social mediakanaal als Facebook of Twitter veel oplevert als onderdeel van je digitale strategie. Het is een effectieve manier om jezelf als organisatie te promoten en het levert resultaten die direct meetbaar zijn. Zo wordt WhatsApp ingezet om interactie aan te gaan met de consument, webcare te verzorgen en snel bereik te creëren. Opvallend is dat een populaire app als WhatsApp, met bijna 10 miljoen gebruikers, achterwege wordt gelaten in de marketingplannen. Dit komt mede doordat WhatsApp niet wenst dat de app gebruikt wordt voor commerciële doelen. Toch overwegen steeds meer bedrijven om WhatsApp wel in te zetten als marketingtool, maar waarom?

Om WhatsApp in te zetten bij de marketing is het verstandig om eerst de kenmerken van deze app onder de loep te nemen. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van WhatsApp?

– Altijd en overal bereikbaar: de smartphone maakt een steeds essentiëler deel uit van ons leven.

– Bijna iedereen wil tegenwoordig altijd en overal bereikbaar zijn. Internet is een must en verschillende devices worden met elkaar gekoppeld om niets te hoeven missen.

– Persoonlijk: WhatsApp wordt vooral gebruikt als communicatiemiddel tussen vrienden, kennissen en familie. Het is een laagdrempelige manier van in contact komen.

Maar hoe zet je WhatsApp in als marketingtool?

WhatsApp kan merkmeerwaarde bieden bij de consument en helpt je bij het opbouwen van relaties. Het is een laagdrempelig, goedkoop en gebruiksvriendelijk marketingmiddel dat makkelijk is in het gebruik.

De potentie van WhatsApp zit niet zozeer in het zenden van informatie, maar in échte 1-op-1 interactie. Tweerichtingsverkeer betekent interactie met de klant en dit geeft de mogelijkheid een conversatie aan te gaan. Luister naar wat de consument te zeggen heeft, reageer daarop en betrek hen in het gesprek. Op deze manier maak je het contact met een consument luchtig en interessant. Bied de consument meerwaarde door de gebruikers wat te geven in de plaats van alleen maar wat van ze te willen.

Als de consument inziet dat jij als organisatie waarde kan bieden, zoals persoonlijk contact, zonder dat zij per se een product of dienst moeten afnemen zal dit als effect hebben dat de consument geneigd is om berichten te willen ontvangen via WhatsApp.

WhatsApp wordt al door een aantal bedrijven als webcare tool ingezet, maar kan ook gebruikt worden om inzicht te krijgen in de gedachten van de klant door bijvoorbeeld een tevredenheidsonderzoek uit te voeren.

Het is belangrijk dat met WhatsApp het merk onder de aandacht wordt gebracht zonder dat er directe reclame wordt gemaakt. Gebruik nooit zomaar een telefoonnummer van iemand en stuur hen ook niet dezelfde content als op andere social mediakanalen. Stuur ook niet te vaak content naar gebruikers, want dit kan overkomen als spam.

Kortom: WhatsApp Marketing kan bijdragen aan customer relationship management mits de content wordt aangepast aan de gebruiker en er sprake is van tweerichtingsverkeer.

Meer weten over interactie aangaan met klanten? Neem contact op via 030 8100 217!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *